CFD-handel

Handelen in aandelen Alibaba

Alibaba aandelenOp 19 september 2014 zal er voor het eerst gehandeld kunnen worden in aandelen van de Chinese internet retailer Alibaba op de beurs van New York. Het lijkt er op dat de beursgang van Alibaba één van de grootste van 2014 wordt. Bij de beursgang zal het bedrijf gewaardeerd worden op ruim 165 miljard dollar. Ter vergelijking: De prijs waarvoor Facebook naar de beurs ging ($38 per aandeel) waardeerde het bedrijf op $104 miljard. De beursgang van Alibaba zal dus een stuk groter zijn en het zal in de Verenigde Staten de grootste beursgang van 2014 worden.

Alibaba heeft tickersymbool BABA gekozen en zal daarmee genoteerd worden op de New York Stock Exchange. De IPO prijs zal waarschijnlijk liggen tussen $60 en $66 per aandeel.

Beleggers kunnen dus, via hun broker,  vanaf 19 september beginnen te handelen in Alibaba aandelen. Ze kunnen de aandelen dan aankopen en verkopen op de beurs van New York. Wat veel mensen niet weten is dat er vanaf dag 1 ook m.b.v. cfd’s in aandelen Alibaba gehandeld kan worden. Het CFD (Contract For Difference) is een hefboomproduct waarmee gespeculeerd kan worden op een stijging of daling van een bepaalde onderliggende waarde. In dit geval het aandeel Alibaba. Lees hier meer over wat een CFD precies is.

De bekendste CFD broker van ons land is Plus 500. Bij Plus500 kan vanaf 19 september in Alibaba gehandeld worden met een maximale hefboom van 1:20 (bij een koersstijging van het aandeel Alibaba met 1%, maakt u 20% winst). Daarnaast krijgt u een interessante bonus wanneer u een rekening opent. Lees meer over handelen bij Plus500 in onze Plus500 review of ga direct naar de Plus500 website.

Plus500

Wat voor een bedrijf is Alibaba eigenlijk?

Kort gezegd is Alibaba de dominante speler in E-commerce in China. Het is als Amazon, Paypal, eBay en Google samengevoegd in één bedrijf. Hun websites verwerken 80% van alle retail verkopen in China en ze krijgen 100 miljoen bezoekers per dag!

De Alibaba groep is een Chinees bedrijf in particulier bezit. Het heeft zijn thuisbasis in Hangzhou en runt een omvangrijke e-commerce business. Dit omvat business to business online web portals, online retail en betaal services, een shopping zoekmachine en data-centric cloud computing services. In 2012

De groep is opgericht door Jack Ma. Hij startte in 1999 de website Alibaba.com, een buisiness-to-buisiness portal wat overzeese kopers in contact bracht met Chinese producenten. Alibaba’s consumer-to-consumer portal Taobao, vergelijkbaar met eBay, heeft bijna een miljard producten en is één van de top 20 meest bezochte websites ter wereld. De sites van de Alibaba groep zijn samen verantwoordelijk voor meer dan 60% van de in China verzonden pakketten. Alipay, vergelijkbaar met Paypal, is verantwoordelijk voor ongeveer de helft van alle online betaal transacties is China.

Volgens het bedrijf werden er in 2013 voor 248 miljard dollar aan goederen verkocht via hun websites. Dat is meer dan Amazon en eBay samen. Het was een enorme stijging (+58%) ten opzichte van het jaar ervoor toen er voor157 miljard dollar werd verkocht.

Alibaba’s winstmarge (48%) is veruit superieur ten opzichte van concurrenten eBay en Amazon. eBay’s winstmarge (18%) was amper de helft van die van Alibaba en Amazon verdient zelfs nauwelijks geld. Het had in 2013 slechts een winstmarge van 0,3% en in 2012 maakte het een klein verlies.

Groeikansen

De groeikansen voor Alibaba zijn enorm. Met het verder ontwikkelen van China zal de welvaart stijgen. De verwachting is dat consumptie een grotere rol zal gaan spelen in de Chinese economie. Consumptie, als een percentage van het BBP is maar 36,5% in China ten opzichte van 66,8% in de VS en 64% in het Verenigd Koninkrijk. De verwachting is dus dat de Chinese consument in de toekomst fors meer zal gaan consumeren en daar zal Alibaba van profiteren.

De tweede grote macro trend waar alibaba van kan gaan profiteren, is de voorspelde groei van het online shoppen in China. Nu maakt dat slechts 11,5% uit van de totale consumptie. Dit kan flink stijgen naarmate meer chinezen het internet gaan gebruiken.

Het percentage internetgebruikers is nog relatief laag in China vergeleken met Westerse landen. Momenteel staat het op 45,8% in China in vergelijking tot 83,2 procent in de VS en 88,9% in het Verenigd Koninkrijk.

Wanneer China bijtrekt met het Westen, wat onontkoombaar lijkt, dan zou dat 600 miljoen nieuwe internet gebruikers opleveren. Dat is bijna 2 keer de volledige populatie van de VS die dan online komt.

De verwachting is dat in 2020 de online retail verkopen in China tussen 420 en 650 miljard dollar zullen bedragen. Dat is evenveel als de VS, Japan, Duitsland, het VK en Frankrijk bij elkaar.

Conclusie

Alibaba lijkt 2014’s grootste beursgang te worden. Het heeft al veel interesse gewekt van beleggers uit alle delen van de wereld. Het is een bedrijf met een enorm groeipotentieel, het is enorm groot, heeft een enorm marktaandeel en haalt enorme winsten binnen. Wanneer het op dit groeipad blijft zou het in een paar jaar tijd wel eens het grootste (naar beurswaarde gemeten) bedrijf ter wereld kunnen zijn. Een unieke kans dus voor beleggers en traders.